Hjælp - Søg - Medlemmer - Kalender
Fuld version:Loro Parque Frøblandinger/ M V.a.m
FugleForum > Arkiv > Fodring > Frø
Sider: 1, 2
Jaco
Hej alle

Nu er den perfekte frøblanding på markedet for dem der er til frø.
Loro Parque er gået fra at fodre med pellets alene, men bruger det stadig
som tilskud.

De har derfor udviklet frøblandinger som dækker papegøjernes behov
med hensyn til vitaminer, aminosyre og mineraler.

Holeby voliere vil derfor gerne som en af de første i landet, sige god for disse
blandinger, da vi har arbejdet med fugle i 35 år.

Loro Parque kan idag levere følgende blandinger:

Loro parque African
Loro parque Amazone
Loro forque Ara
Loro Parque Australian
Loroparque Exotic Fruit

Blandingerne er dyre, men for at i kan prøve dem sælger vi dem til en specialpris
i juli/august til en forvorabel pris!!!!

15 kg 320,- sæk + fragt
afvejet kr. 22,- pr kg + fragtl

Loro parque Blandinger/m V.A.M. kræver tilvænding.

Loro parque Exsotic er en del dyre, mail for pris.

Håber at forumet vil gøre brug af tilbudet, og give jeres papegøjer de bedste
livsbetingelser, de kan ikke gøre for at de er i fangenskab.

Mvh Jørgen
Michael S.
Hej Jørgen!
Meget spændende...

Det var måske værd at prøve !? Det lyder meget interessant... Jeg ved jo at du kun sælger kvalitetsvarer wink.gif Og det er jo ikke engang løgn...

Michael
Pia Nielsen
Hej Jørgen,

Tak for informationen....det lyder rigtig spændende.

Hvad skal jeg bruge til min eller rettere snart "mine" hvide kakaduer ??

Er det amazone blandingen eller ?? Er den også god til spirefrø eller vil det være synd og skam ??

Og den med frugt....kan du fortælle hvad den indeholder ??

smile.gif

Pia
Pia
Hej Jørgen.

Ja, jeg har jo allerede bestilt Australian-blandingen, og jeg skal nok fortælle, hvad Rosa & Elton syntes om produktet smile.gif

smile.gif Pia

P.S. Hvad er der i Exotic-blandingen ... og hvilke V.A.M. er der i dén blanding, og hvad er det der gør, at det kræver tilvænning ... lugt? ... smag?
Jaco
Hej Pia og Pia

Hvad de hvide Kakaduer skal have må jeg lige have undersøgt på mandag,
om man bruger Amazon eller der kommer en specielt til dem, de Rosa
Kakaduer skal have Australian blandingen.

Med hensyn til at spire blandingerne skal jeg lige selv have afprøvet det, da jeg
tror at der for meget forskelligt i, der kan danne bakterier hurtigt, her tænker jeg
på de små mineral stykker mm der er i, men jeg prøver lige en gang.

Med hensyn til Exoticblandingenerne har jeg kun nået at prøve den der hedder
exotic nut mix, som kun kan bruges fra hvid kakadue og op, da den indeholder
nøder med skal, valnød, mandler, paranød og hasselnød mm flere, den er stor
susces hos Ara, men en blanding der ikke må gives for meget af da den er
meget fedene.

At de lige skal vænde sig til blandingerne skyldes at der mange forskellige
frø og sager i som hverken jeg eller fuglene kender.

Indtil videre har jeg ikke kunne få en blandingsoversigt hos importøren.

Mvh Jørgen
Pia Nielsen
Hej Jørgen,

Det lyder rigtig spændende....og lækkert for gøjerne.

Du må meget gerne undersøge hvilken blanding de hvide kakaduer skal have....jeg er helt afgjort interesseret.

Hvor mange typer frø med frugt har du ?? Den du nævner med nødder tror jeg helt sikkert Micky vil synes om som "aften snack" smile.gif Kan du ikke sende mig en mail med priser ??

smile.gif

Pia
Linnet
Hej Jørgen

Det var dog et ualmindeligt godt initiativ! Og det lyder virkeligt spændende... Er nogle af blandingerne egnede til undulater, dværgpapegøjer eller nymfer? Eller er det primært til de større arter?

Mvh Tatjana
Pia
Hej Tatjana.

Jeg vil tro, at Loro Parque Australian også kan bruges til undulater og nymfer ... de kommer jo dernede fra smile.gif

smile.gif Pia
Linnet
Hej Pia

Ja, det tænkte jeg også umiddelbart...men så så jeg, at du havde bestilt; og så tænkte jeg, at blandingen nok var til større papegøjer... Rosaer er jo lige et par numre større end undulater rolleyes.gif Men det kommer jo an på, hvad der er i blandingen... Jeg vil enormt gerne prøve den, hvis den kan bruges til mine "mini-papegøjer" rolleyes.gif Det håber jeg, Jørgen kan opklare for mig...

Kh Tatjana
Janne
Hej Jørgen

Ja, nu er jeg "på" smile.gif Så nu kommer spørgsmålene... hihi

Nå, men jeg skal egentlig bare høre hvad det er for en frø blanding jeg har til Milo/Grå? Kan du huske det?? Jeg mener at du var udgået for den anden Loro-halløj dér da jeg i tidernes morgen bestilte, så nu er jeg i tvivl om hvad det egentig er for én jeg fodre med.

Kan du mon huske det (Blandt dine mange kunder wacko.gif )

KH Janne
Jaco
Hej Tatjana

Du kan ikke bruge blandingen til dine "mini papegøjer" desværre, der vil være et for stort spild, blandingen er til de større arter, men der er rigtig mange små frø i
blandingen, hvilket jeg tror de bla. har gjort for at blandingen ikke må fede, og
for at at få et stort indhold af gode ting.

Hej Janne

Jeg tror at det var Prestige papegøjeblanding du fik dengang.
Hvordan går det med Milo`s mave er den normal igen?, og husk
nu at det ikke er høns du holder HiHi.

Mvh Jørgen
maki
[COLOR=blue]Hej Jørgen. Det lyder rigtigt godt med det foder. Jeg ville høre hvilken slags jeg skal bruge til en Caique?
VH. Helle smile.gif
Jaco
Hej Helle

Caiqer må ikke få for mange frø så bliver de for fede, jeg giver mine
Loro Parque Amazone og lidt Zupreem Pellets.
Caiqerne skal have masser af blød frugt, solbær, reps. jordbær, brombær
æble og rønnebær osv.

Mvh Jørgen
Jaco
Hej Janne

Jeg tror vi skal vente lidt med at skrive om opblødte/spiret frø for det
skal de ikke have nu, det gives fra foråret og frem her til slutningen af juni.
Nu skal du give frugt og grønt det begynder så småt at være klar i haverne,
for dem der er heldig at have sådan en, ellers er der supermarkedet.

Spiret frø bliver også meget hurtigt dårligt her i sommervarmen.

Mvh Jørgen
John
Hej alle !

Vedr. Loro parque African foderblandingen, så har jeg brugt den en tid medens den blev forhandlet af John Mejer i Skanderborg, og vor god den er til vores danske forhold kan nok diskuteres, men det er da glædeligt at man også i Loro Parque har indset det fornuftige i at fodre med naturprodukter som hovedfoser i stedset for pellets som i deres nye foderplan ganske rigtigt kun gives som tilskudsfoder.

Jeg mener at blandingen er fin til vore tamfugle som sidder indendørs året rundt, men til volierefugle ser det anderledes ud, de har brug for lidt mere af de "fedende" (olieholdige frø).
Der er jo langt fra Loro Parque's klima til det danske, så det må der også tages hensyn til når man snakker foder.

Når man ser på blandingen fra Loro Parque der som Jørgen skriver, er en ret dyr blanding, - så vil jeg mene at indeholder en hel del af det man herhjemme ofte kalder "fyldfoder" eller hønsefoder, egentlig tror jeg det er et udemærket foder, men prisen bærer tydelig præg af hvor den kommer fra (transportomkostninger m.v.)

Man må ej heller glemme at Gråpapegøjer har et stort behov for Calcium, og at der i f.eks. solsikke netop er meget af dette for Gråpapegøjerne nødvendige stof, en gråpapegøje der er fodret forkert fodi man af panik for fedme helt går over til f.eks. Amazoneblanding med ganske få solsikker, vil i en senere alder ved evt. opdræt kunne udvikle unger med deforme ben og andre handicap grundet mangel på Calcium.

Anvendes den omtale Loro parque African, vil jeg anbefale at man tilsætter 20% solsikke, 2 kg. pellets, 2 kg. tørret frugtmix, 2 små poser tørret chili, 500 gr. hvedflager og 500 gr. tørrede grøntsager til 15 kg. frøblanding, herefter tilsættes ca. 200 gr. vitaminseret kalk og det hele blandes godt sammen.

Jeg ved at tilsætning af ovennævnte gør at det bliver en forholdsvis dyr blanding, men for mig gælder det, at der aldrig må spares på foderblandingen, har man ikke råd til at fodre ordenligt må man indskrænke sit fuglehold.
Herudover fodres med rigeligt frugt og grønt.

Bruger du i forvejen en god papegøjeblanding, vil du med tilsætning af de her nævnte ting (minus solsikke) have en fortrinlig foderblanding.

Med venlig hilsen

John Vestergaard
Min hjemmeside
Sanne Hermann
Hejsa..

Jeg syntes det er meget vigtigt det du skriver John.. Der er nemlig meget forskel på de enkelte papegøjer. Derfor siger det jo også sig selv at man ikke kan fodre udelukne med pellets..

Jeg ved ikke rigtig med Loro parque African foderblandingen, det kan godt være at den er god. Men jeg har lige skiftet til noget nyt, en papegøjeblanding med en del solsikke, og så et godt frugtmix tilsat. Gokke er helt tosset med det, så jeg holder mig til det, lige nu.

KH Sanne
John
Hej Sanne
wink.gif
Hvordan gok det egentlig med den pose foder du fik med hjem fra Frydenlund ?

Ville fuglen tage det med det samme ? - det er den frøblanding jeg har beskrevet andet sted på siden.

M.v.h.

John
Siden om Afrikanske papegøjer
Sanne Hermann
Hej John..

Det er lige præsic den blanding jeg skrive om.. Den er virkelig SUPER god. Gokke er helt vild med den, jeg ryster skålen et par gange for at få hende til at tage det hele, og det gør hun også fint..

Det er det bedste jeg nogen sinde har tilbudt hende.. Men jeg har fundet en teori.
Gokke er helt vild med jordnødder. Men efter at hun har fået den nye papegøjeblanding, fra dig, så sker det tit at hun ikke vil have jordnødder, når jeg tilbyder hende det.. Kan det være fordi at hun selv afstemme hvor meget proteiner og fedt hun skal have?? der er jo mange solsikkefrø i blandingen.

KH Sanne
John
Hej Sanne

Dejligt at blandingen faldt i smag wink.gif

Grunden til at hun ikke spiser så mange jordnødder kan evt. være den at den nye blanding mætter mere, og derfor har hun ikke den samme trang til jordnødderne.
Fint at der spises op, det betyder jo at hun også spiser de mindre frøsorter samt frugt/grønt m.v.

M.v.h.

John
Linnet
Hej Jørgen

Tak for dit svar - og øv, at de ikke duer til mine dry.gif

Mvh Tatjana
amazone
Hejsa smile.gif

Den blanding lyder ovenud lækker, hmmm der fandtes da en til amazoner osse ikk'? Nå, må lige ind på Jørgens indlæg og læse om de forskellige!

John, det blandings forhold tyder absolut på opdrætterbasis, jeg ville personligt foretrække at dividere ned, sådan at jeg ikke får en blanding med andet i end det der skal være wink.gif

Hvor køber du frugt og grøntmix henne, har aldrig hørt om grøntmix før, kun den gængse tropesnack blanding fra kvikly af men den er til gengæld osse god smile.gif

Hilsner Pernille
Pia
Hej John.

Jeg kunne også godt tænke mig at høre lidt mere om det tørrede grøntsagsmix ... hvad er der i? ... og hvor kan det købes?

Tak smile.gif Pia
Pia
Hej Jørgen.

Jeg har fået frøene i dag (var ikke på arbejde i går) ... og det ser spændende ud smile.gif Syntes dog der er mange nødder i - de dersens små runde med brun skal (er det jordnødder?), og sådan nogle feder da meget eller hva'? Men faktisk tror jeg godt, at mine fugle véd det ... for de spiser dem sjældent biggrin.gif

Hvor længe skal jeg blande de nye frø med frøene fra Mariman og er blandingsforhold 50/50 ok?

Har du fået en specifikation af Australian blandingen?

smile.gif Pia
Isa
små runde er ikke jordnødder-i en jordnøddeskal er to nødder-dvs den er lidt lang og nødderne ligger som en bule i hver ende hvor midten af skallen er smal. jeg sidder her og vrider min hjerne for brun og rund som ikke er hassel??? både para og mandel er mere aflang...hmmmm....nu er jeg nysgerrig!!

ingen er på forum har nævnt pistacienødder? er de farlige for fuglen eller? hvad med græskarkerner?
Pia
Hej Isa.

Græskar-kerner må de gerne få smile.gif

Alle nødder i skal er potentielt farlige ... derfor også pistace-nødder, plus at de som regel er saltede ... og salt er et absolut no-no for fugle smile.gif

smile.gif Pia
Pia
Hej John.

Jeg kan se du er her smile.gif Kom nu .... vi vil vide noget om tørret grøntsagsmix biggrin.gif

smile.gif Pia
John
min hjemmeside...........Hej Pia, og I andre

rolleyes.gif

Grøntsagsmix, det køber jeg hos Avifauna sammen med tørret frugtmix, frugtmixén koster vist omkring 350,- for 5 kg. grøntsagsmixén kan jeg ikke lige huske prisen på....

Til orientering er Græskarkerner ikke giftige, men et godt tilskudsfoder, og "de små runde" som nok er brune ? kan evt. være Cedernødder eller Tyrolernødder, begge betår mest af skal og hvad Tyrolernødderne angår er de ofte kimen til skimmel, specielt når de bliver fugtige.

Vedr. min opskrift på foder er det ikke nogen speciel opdrætsblanding, men en alsidig kostplan for Gråpapegøjer, under opdræt er det variationen i det friske foder der der spiller ind (majs, hyben, rønnebær m.v.)

Med vnelig hilsen

John
Pia
Hej John.

Tak for svar smile.gif Hvad er der af tørrede ting i grøntsagsmixen ?? Har kigget på Avifauna's hjemmeside, og de har absolut ingenting i grøntsagsmix ??

De brune jeg taler om er jordnøddekerner (så dem på Avifauna's hjemmeside) ... feder de ikke?

Tyrolernødder tror jeg også der er i LPA-blandingen, sådan nogle små, brune, lidt skarpt sidede nogen smile.gif Jeg vil prøve at undgå, at de bliver fugtige smile.gif

smile.gif Pia
John
Hej Pia

Jeg kan desværre ikke sige hvilke grøntsager blandingen indeholder, men jeg skal prøve at finde ud af det og vil så vende tilbage når jeg har nyt.

Om jordnødder feder .. wacko.gif
Jo, mon ikke, det er faktisk kun de grå der kan tåle at spise mange af dem uden at blive for fede, velogmærket hvis det er kmbineret med mulighed for god flyveplads/motion (spiser i naturen en del meget olieholdige palmenødder) til Amazoner og Kakaduer vil jeg nok ikke give for meget af den slags, men anvende en god Amazonblanding og masser af frugt og grønt.

Med venlig hilsen

John
www.fuglehobby.dk
www.greyparrot.dk
Isa
ang. pistacie-øhm man kan jo give nødder uden skal? og det må da kunne lade sig gøre at få dem uden salt??? kan det ikke?
amazone
Hej John!!!

Mht til amazoner og frugt og grønt......har spurgt dig et andet sted, et andet forum smile.gif Der findes jo en del eksotiske frugter, men hvad med grønt, der vokser jo ikke gulerødder og ærter i Amazonas skove, har du et par bud på noget vi har her hjemme og som osse vokser i Amazonas skove???
Vil jo gerne fodre så lig de naturlige forhold som muligt, Papageno har jo ikke bedt om at leve er hos mig wink.gif

Jeg så idag, pistachekerner i Prima, tror jeg det var, henne ved deres tropesnacks hylde, de var usaltede, så Isa, du må i en Prima, hvis i har en sådan der hvor du bor rolleyes.gif

smile.gif Pernille
jumbo
Hej alle.
De små brune med hård træagtig skal, de kaldes tyrolernødder, og inden i dem ligger der en kerne, og det er rent faktisk en PINJEkerne, altså en pinjenød. De stammer fra de store pinjetræer som dyrkes overalt sydpå, og meget i Sydfrankrig. Kæmpestore Fyrlignende gråntræer med krone som en papasol. Oppe i toppen sidder så nogle vanvittig store grankogler, og som alle ved er der nogle (skæl) frø i disse, og de er så store i de kogler så deindeholder disse pinjekerner. Vi har på ferie i Sydfrankrig været i toppen af sådanne træer, for når solen skinner åbner koglerne sig, og ud rasler disse tyrolernødder. Samlet i kassevis under træerne og slæbt med hjem til DK. Franskmændene samler dem selv og knækker dem til deres madlavning og bagning, og bruger mange af dem.
Omkring disse frøblandinger vil jeg sige at de bærer stærk præg af, at de lyder navnet Loro for prisen er enorm, og det er efter min mening nok mest navnet man betaler for.
Hilsen Susanne
www.tinggaarden-parrots.dk
John
Hej Pernille

Brug di blot gulerødder, broccoli, blomkål, salat. agurk, løg osv. til din Amazone, velvidende at ikke meget af det gror hvor fuglens forfædre levede, men det er der ikke meget af det vi kan tilbyde vore fugle der gør wink.gif så vi må jo bare gøre det bedst muligt.

M.v.h.

John
amazone
Hej John tongue.gif

Det er lige den slags grønt jeg bruger, specielt er han glad for de røde og grønne grøntsager, men blomkål er osse et hit!

Jeg regnede egentlig heller ikke med at der var amazonske grøntsager på brugsens hylder, men én kan jo aldrig vide wacko.gif

Hilsner Pernille
Pia Nielsen
Hej Jørgen,

Er det noget nyt om frøblanding til de hvide kakaduer ??

smile.gif

Pia
Jaco
Hej Pia

Det har jeg ikke svaret på endnu.

Jeg har nået at finde ud af fedtprocenten i afskalede jordnødder, der
er 49,22 % fedt i, f.eks hasselnød er der 62,64 % fedt i.
så jordnødder er ret fedene i større mængder.

Mvh Jørgen
Jaco
Hej Pia

Loro Parque bruger Loro Parque Australian til de (østasiatiske)hvide Kakaduer.

Mvh Jørgen
Pia Nielsen
Hej Jørgen,

Tak for info smile.gif

Hvordan ville du foreslå at jeg skulle sammensætte kosten til mine hvide kakaduer....hvad vil du råde mig til ?? Micky spiser ikke pellets mere...Emil er vant til Nutribird pellets fra opdrætteren, men det vil jeg vænne ham af med.

Frugt/Grønt
Spirefrø (en amazoneblanding som nu)
Australien blandingen som tørre frø

eller

Frugt/Grønt
Spirefrø (en amazoneblanding som nu)
Frugt blandingen med nødder som tørre frø

Og så selvfølgelig hvad vi nu får til aften....ris, pasta, kartofler....kyllingkød....

Vil som sagt gerne ofre en ordentlig frøblanding til mine fugle - vil også bare gerne være sikker på at de får alt det de har behov for.

På forhånd tak for hjælpen.

smile.gif

Pia
Jaco
Hej Pia

Jeg vil foreslå at du bruger Loro parque australian som hovedfoder i form
af tør blanding, der er for meget i til at man kan spire den.
Du skal ikke give spiret frø mere i år, det gives fra forår til slutningen af
juni, men give alt det frugt og grønt der er på vej i vores flora nu.
Når du igen skal til at spire frø vil jeg foreslå en rigtig spireblanding.

Mvh Jørgen
Pia Nielsen
Hej John,

Tak for hurtigt svar smile.gif Har du den Australien blanding på lager nu ?? Kan du sende noget frø afsted til mig hurtigst muligt ??

En rigtig spireblanding...hvor køber jeg det ?? Og hvad består den helt nøjagtig af ??

Og sidste ting...hvorfor skal jeg ikke lave spirefrø nu ? Er det kun på grund af varmen ?? Jeg spirer stadig hver dag...laver bare små portioner og er meget omhyggelig og skyller, lugter, skyller og lugter så igen til frøene inden jeg serverer. Micky er meget glad for spirefrø....tror han vil savne dem hvis jeg pludselig stopper.

Er jeg mon den eneste der spirer nu ??

Tak for dit forderforslag....

smile.gif

Pia
Pia Nielsen
Hej igen,

Idag har jeg så modtaget 5 kg Loro Parque Australian fra Jørgen smile.gif

Skulle hilse fra både Micky og Emil og sige at det er meget meget lækkert tongue.gif

Jeg serverede den nye frøblanding til aften..Micky forlod både blomme og ribs for at guffe frø...og Emil lod pellets være pellets og gik også for første gang ombord i frøene. Det må siges at være et MEGA HIT.

Hvis nogle af jer skulle få lyst til at prøve frø fra Loro parque så vil jeg lige advare...den ser så lækker ud at man selv for lyst til at spise den som drys på sin youghurt om morgenen smile.gif

Jørgen - hvor lang tid i forvejen skal jeg bestille hos dig - mere så du kan nå at få det hjem inden jeg løber tør....det ser ud som om det er noget gøjerne gerne vil fortsætte med smile.gif

smile.gif

Pia
Pia
Hej Jørgen.

Rosa og Elton ser også ud til at være glade for blandingen smile.gif Og helt personligt syntes jeg den ser meget varieret ud smile.gif

Har du fået undersøgt, hvilke frø etc. der egentlig er i blandingen? For så kunne jeg mægtig godt tænke mig en oversigt smile.gif

smile.gif Pia
Jaco
Hej Pia og Pia

Godt at vide at Kakaduerne vil tage det, så nu kan jeg roligt anbefale det til
andre Kakadueejere.

Håber at jeg kan undgå at mangle blandingerne men skulle jeg gå tør kan
de skaffes på 3-4 dage.

Jeg forsætter med at give mine Jacoer og Amazoner det, da de også bryder
sig om blandingerne.

Selvom om blandingerne er dyre mener jeg at have konstateret at blandingerne
er meget mere drøje en de almindelige blandinger, så alt i alt tror jeg egentlig
ikke at udgiften til foder bliver højere.

Mvh Jørgen
John
Kære Jørgen, Pia og andre.....

Lige en lille sidste påmindelse, det er da dejligt at fuglene syntes om blandingerne fra Loro Park, MEN, - pas nu på, vi er under helt andre himmelstrøg end de fugle der sidder i Loro Park, derfor kan disse blandinger heller ikke anvendes som de er i Danmark, brug den sunde fornuft, og glem alt om forretning, - det er fuglens trrivsel det drejer sig om !
Og Jørgen, - hvordan kan du være gået fra en mening om 75 -90% fodri9ng med pellets til det ovendte ???? der er noget der ikke passer sammen i denne korespondence.

Med venlig hilsen

John
www.fuglehobby.dk
Pia
Hej John.

Jeg har sådan set ikke noget overblik over, hvor mange procent af hvad, jeg fodrer med smile.gif

Morgen/formiddag får hver af mine fuglen en stor skål med broccoli, squash, ærter, majs, sukkerærter, snapærter, blegselleri, minimajs, gul/rød peber, gulerødder og chili. Heri blandes kogte små hvide bønner, brune vilde ris, linser og hvede.

I nr. 2 skål har de altid Zupreem pellets.

Om aftenen får de sædvanligvis lidt frugt, afhængig af, hvad der lige er i huset, og da de hader snask om næbbet, er det primært æbler og pærer og lidt faste nektariner. Rønnebær er de vilde med, og lidt hyben ryger der også ned af og til.

Inden sengetid får de lidt frø, ikke meget, men bare lidt til at sove på og vågne på indtil grøntsagerne serveres.

Et par gange om ugen får de lidt Cultura ... og når jeg selv synder med McD-mad, så får de også en pomfrit, der er tørret så meget som muligt af for salt - uhm de elsker pomfritter, der bliver danset til den store guldmedalje, indtil de sidder med den i kloen, og jeg er hver gang forbavset over, HVOR hurtigt en pomfrit kan forsvinde ned i en papegøje-mave smile.gif

smile.gif Pia
Jaco
Hej John du skrev.

Kære Jørgen, Pia og andre.....

Lige en lille sidste påmindelse, det er da dejligt at fuglene syntes om blandingerne fra Loro Park, MEN, - pas nu på, vi er under helt andre himmelstrøg end de fugle der sidder i Loro Park, derfor kan disse blandinger heller ikke anvendes som de er i Danmark, brug den sunde fornuft, og glem alt om forretning, - det er fuglens trrivsel det drejer sig om !
Og Jørgen, - hvordan kan du være gået fra en mening om 75 -90% fodri9ng med pellets til det ovendte ???? der er noget der ikke passer sammen i denne korespondence.

Med venlig hilsen

John

Hej John

Uandset hvilker himmelstrø vores papegøjer lever under er deres behov for
vitaminer/mineraler nogenlunde den samme, ligeledes er en god fordeling
af Ca/P nødvendig.

De gamle frøblandinger lever ikke op til det, da der er for mange fede frø i,
de indeholder forholdsvis meget protein men der er skævt Ca /P i alle. Mængden af Avitamin og Bvitaminer samt C vitamin er kritisk lav (i nogle frø er der 1/100 del Avitamin i forhold til papegøjers behov). Selvom det varierer fra frø til frø er det dog generelt et problem at der er enormt meget fedt og meget få vitaminer samt alt for lidt kalk.

Når vi snakker Jacoer består papegøjeblandingen af ca 60% fede frø,
solsikke som kaldes forskelligt, sorte, hvide og stribet solsikke som alle er
lige fedtholdige, de små frø før jacoen aldrig, da de drukner i solsikkeskaller.

Så derfor John løser du ikke papegøjen behov ved bare at give fede frø.

Indepapegøjer har ikke behov for ekstra fedtfrø, om volierpapegøjer har det
tror jeg neppe, men så er det ment at tilsætte lidt ekstra solsikke i frostmånederne.

Jeg er ikke gået fra min mening med at fodre med 75% pellets og
25% frugt, det er Zupreems og dyrlægers opskrift, jeg har hele tiden sagt
at man skal give frø ved siden af, og når nu Loro park har sammesat en god
blanding synes jeg at man bør tage dem til sig, for som du skrever - der er
fuglenes trivsel det handler om.

Problemet med fedt er at det behøver ikke at sætte sig udvendig på papegøjen, men fedte deres indvendige organer til, og støder der en sygdom til vil disse
organer ikke fungere optimalt, så helbredelse bliver svær.

Min opskrift ser derfor således ud.

Hver dag friske Zupreem pellets serveret i en seperat skål. (må ikke blandes i
frøblandingerne ved køb af disse, da vitaminer og mineraler går tabt i frøskallerne,
men skal opbevares i de originale indpakninger der er specielt fremstillet).

Hver dag frisk frøblanding fra Loro Parque i seperat skål.

Efter årstid hver dag en skål med friske frugt og grønt ( en gang ugentlig overdrysses med
CeDe/orlux æggemix for også at dække med lidt animals foder).

Mvh Jørgen
Sanne Hermann
Hej Jørgen

Du skriver:
QUOTE (Jaco @ 27- Jul 2003, 06:07 PM)

Hver dag friske Zupreem pellets serveret i en seperat skål. (må ikke blandes i
frøblandingerne ved køb af disse, da vitaminer og mineraler går tabt i frøskallerne,
men skal opbevares i de originale indpakninger der er specielt fremstillet).

Kan det da ikke være ligemeget om man blander pellets i frøblandingen, at frøskallerne mister vitaminer og mineraler, er jo ligemeget det er jo ikke dem fuglene spiser, men frøet inde i skallerne??

KH Sanne
John
Kære Jørgen

Nu er vi da vist ude hvor vi ikke kan bunde wink.gif

- Der sker intet ved at blande pellets i frøblandingerne, du ved jo nok ogå at der findes udemærkede frøblandinger hvor det allerede er gjort fra leverandørerne, og dit argument holder ikke en meter... (sorry) smile.gif

I øvrigt forstår jeg ikke at din holdning til den procentvise fodring med pellets fra tidernes morgen og til nu er vendt 180 grader, tidligere anbefalede du pellets som hovedfoder, nu er du ved at komme til fornuft og anbefaler som et supplement... hvad mener du egetlig ?

Med venlig hilsen

John Vestergaard
My Webpage
tinggaarden-parrots
Hej alle.

For man nu ikke forblænder sig på den LORO park bl. Så er sandheden om den jo egentlig, at der ikke er den store forskel på den og en alm. god blanding fra PRESTIGE. MEN det der er i det, ER FØLGENDE man bidrager til LORO PARQUE FOUNDATION ved køb af denne blanding. ALTSÅ ved hvert køb af den går et beløb til LORO PARQUE FOUNDATION. DEt er meningen med den bl.
Det står faktisk bag på sækken og alle deres andre produkter, at hvis man køber denne bl. så sker det sådan. Så der er altså ikke så meget anderledes ved den.
Hilsen Susanne
www.tinggaarden-parrots.dk
Sanne Hermann
Hejsa..

Det, det handler om er jo hvor meget pellets fuglen skal have..
jeg giver mine 2 grå jacoer.. 1/3 pellets, 1/3 del frø, 1/3 frugt, grønt og opblødte frø. De bestemmer selv hvad de vil spise, og pellets spiser de ikke så meget af, det er kun i perioder. Så hvor stor en del de spiser af det forskellige ved jeg ikke. Dog ved jeg at pellets spiser de ikke så meget af
Man kan jo ikke tvinge fuglen til at spise det vi nu syntes er best for dem. Men ved at tilbyde dem en masse forskelligt, så afpasser de selv deres kost. Vi kan jo godt bruge vores sunde fornuft. Fuglene motionere jo nok ikke så meget, som i naturen. Derfor er de tilbøjelige til at blive nemmere fede. I naturen er der jo heller ingen som fortæller dem hvad de må spise og hvad de ikke må spise.
En anden ting som er vigtigt for mig, er at der i fodret til mine fugle er mange forskellige frø, samt tørret frugt og grønt. jo flere forskellige frø jo bedre. Men til Jacoerne skal der jo være en stor procentdel af solsikke.
Der ud over drysser jeg nekton-s over deres frugtblanding, og de har en mineralsten. Så jeg er da sikker på at mine fugle får dækket deres behov.

Da jeg i sin tid fik Gokke (1 år siden) fik jeg afvide (ikke af Jørgen) at jeg skulle fodre med 100 % pellets.. nu siger den samme person, at pellets kun skal gives som tilskudfodre.. Det er også min bedste overbevisning, at pellets kun skal gives som tilskud.. Hvis fuglen føler for pellets så spiser den. Den ene dag spiser mine fugle mange pellets den næste dag røre de det ikke. De spiser flest mest frø, og frugt og grønt.

KH Sanne
Dette er en "lo-fi" version af siden for minimal størrelse. For at få den optimale version af siden, skal du klikke her.
Invision Power Board © 2001-2014 Invision Power Services, Inc.